Ο Τρύγος

 

2O ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΑΝΟΡΑΜΑΤΟΣ ΤΑΞΗ:Α1

ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ- ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2014

 ΑΡΙΘΜΟΣ ΜΑΘΗΤΩΝ 22

 ΔΑΣΚΑΛΑ: ΚΑΡΑΜΑΝΙΩΛΑ ΝΙΤΣΑ

 

ΤΡΥΓΟΣ

PC190151

ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ (Project) ΠΟΥ ΥΛΟΠΟΙΗΘΗΚΕ ΣΤΗΝ ΕΥΕΛΙΚΤΗ ΖΩΝΗ.

ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

  • Να έρθουν τα παιδιά σε επαφή με τα ήθη και τα έθιμα της κάθε εποχής (εδώ φθινόπωρο και τρύγος)
  • Να αναπτύξουν δραστηριότητες και γνώσεις πάνω σε κάθε στοιχείο του κοινωνικού φυσικού κόσμου τους.
  • Να αναγνωρίσουν ομοιότητες και διαφορές (χρονικές και τοπικές) σε ότι έχει να κάνει με το περιβάλλον τους.
  • Να έρθουν κοντά σε προϊόντα που τα βρίσκουν καθημερινά στο τραπέζι τους και να μάθουν να εκτιμούν την προσπάθεια των μεγάλων σε ότι έχει να κάνει με την υγιεινή διατροφή τους.

Ο τρύγος είναι η τελευταία φάση της δραστηριότητας της αμπελοκομίας και αφορά το μάζεμα των σταφυλιών. Ο καθορισμός του χρόνου του τρυγητού έχει μεγάλη σημασία για την ποιότητα των σταφυλιών. Σε γενικές γραμμές ο τρύγος γίνεται τους μήνες Αύγουστο- Σεπτέμβριο. Τα σταφύλια που είναι έτοιμα για μάζεμα πρέπει να είναι ώριμα και ο βαθμός ωριμότητας βρίσκεται είτε εμπειρικά με το μάτι, ή με δοκιμή στη γεύση ή με χημικές μεθόδους όπως η πυκνομέτρηση (γραδάρισμα), όταν έχουμε να κάνουμε με τα σταφύλια που προορίζονται για παραγωγή κρασιού.

Τα τρυγημένα σταφύλια συγκεντρώνονται σε ειδικά κοφίνια ή σε μεγάλα πλαστικά δοχεία χωρητικότητας 20 κιλών. Για την κοπή των τσαμπιών χρησιμοποιούνται ειδικοί σουγιάδες, ψαλίδια ή λεπίδες. Στην ελληνική ύπαιθρο ο τρύγος, μαζί με το πάτημα των σταφυλιών που τον ακολουθούσε, ήταν μια από τις σημαντικότερες αγροτικές εργασίες και γίνονταν αφορμή για γιορτή συνοδευόμενος από τα ανάλογα έθιμα.

ΘΕΜΑ: Ο ΤΡΥΓΟΣ

Επιλογή του θέματος: Θέμα μπορεί να αποτελέσει κάθε στοιχείο του κοινωνικού φυσικού κόσμου, οι ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των παιδιών είναι το κυρίαρχο κριτήριο επιλογής θέματος. Το σταφύλι είναι ένα από τα αγαπημένα φρούτα των παιδιών. Πολλά παιδιά μαζί με το μεσημεριανό τους φαγητό φέρνουν και σταφύλια. Έτσι λοιπόν αποφασίσαμε να μάθουμε κάποια πράγματα για τον τρύγο και το πάτημα των σταφυλιών.

Δουλέψαμε πολύ πάνω στο σταφύλι. Είδαμε διάφορες εικόνες και τις σχολιάσαμε. Διαβάσαμε παραμύθια για τον τρύγο, κάναμε αναπαράσταση του τρύγου και του πατήματος των σταφυλιών.

Βάψαμε διάφορα φύλλα εργασίας με τσαμπί από σταφύλι, φτιάξαμε σταφύλια με γκοφρέ, βάψαμε το πατητήρι. Τραγουδήσαμε τραγούδια για το αμπέλι. Το ενδιαφέρον των παιδιών ήταν έντονο και αποφασίσαμε να παίξουμε ένα θεατράκι.

ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΕΡΓΟ «Ο ΤΡΥΓΟΣ»

Ρόλοι θεατρικού: Αφηγητής, σταφύλια, κληματαριά, αλεπού, τρύγος, τρυγητές, κοράκια, σκιάχτρο, αμπελουργός, κυνηγός.

Τα κορίτσια φορούσαν μαντήλα στο κεφάλι και ποδιές και κρατούσαν καλαθάκια με σταφύλια. Τα αγόρια φορούσαν στεφανάκια με ζωγραφισμένα σταφύλια, εκτός από τις αλεπούδες και το λαγό που φορούσαν το κατάλληλο στεφανάκι.

Τραγούδια: «Σε μια ρώγα από σταφύλι», « Μπαίνω μες στ?αμπέλι», «Ο λαγός και το αμπέλι».

Αφού παίξαμε το θεατράκι τα κορίτσια χορέψανε το «Μπαίνω μες στ?αμπέλι». Στη συνέχεια σηκώθηκαν τα αγόρια και χόρεψαν «Ο λαγός και το αμπέλι».

Τέλος συγκεντρώθηκαν όλα τα παιδιά σε ημικύκλιο και χτυπούσαν παλαμάκια ακούγοντας το τραγούδι «τρύγος».

Ευχαριστώ όλους τους γονείς για την άψογη συνεργασία που έχουμε σε καθημερινή βάση και για την πολύτιμη βοήθεια τους όπου και όταν χρειάζεται.

                                                                 Φιλικά,

Η δασκάλα της τάξης του

Α1

Καραμανιώλα Νίτσα.

Η ενημέρωση του ιστότοπου γίνεται από τον/την Πληροφορικό (ΠΕ86) του σχολείου (Δέσποινα Τσιλιβίτη για το 2023-24)