Γιορτή

Το παλιό σχολείο ?.το σχολείο σήμερα.

(πινακίδα: μια φορά και έναν?)

(αναπαράσταση :βουβοί μαθητές παριστάνουν τους μαθητές εκείνους?)

A1 Μια φορά και χρόνια πριν, όχι όμως πάρα πολλά, οι μαθητές πήγαιναν στο σχολείο κρατώντας πάνινη, υφασμάτινη ή δερμάτινη τσάντα, έγραφαν στην πλάκα με το κοντύλι, έκαναν μάθημα πρωί, απόγευμα και Σάββατο.

Α: Κάθονταν στα ξύλινα θρανία πολλοί μαζί, ζεσταίνονταν με ξυλόσομπα, αγόραζαν τα βιβλία, "έτρωγαν ξύλο" από το δάσκαλο όταν δε μελετούσαν ή έκαναν αταξίες, αλλά έπαιζαν πολύ.

Α:Ώρες ατέλειωτες έτρεχαν στις αλάνες με τα γόνατα ματωμένα και μια φέτα ψωμί στο χέρι, ώσπου να πέσει το σκοτάδι και ν' ακουστεί η φωνή της μάνας που τους καλούσε να μαζευτούν στο σπίτι. Ανέμελα χρόνια... Μπερδεμένες οι χαρές με τις πίκρες, τα γέλια με τους στεναγμούς...

Α1: Αυτό είναι το χθες του λαού μας. Εκείνα τα παιδιά σού δίνουν το χέρι για να σε ταξιδέψουν
......

Α: Σε εκείνο το σχολείο τότε , και σε τούτο το σχολείο σήμερα?.

Α;Τίποτα δεν έχει αλλάξει ?και τίποτα δεν είναι όπως παλιά. Είναι όμως όλα διαφορετικά.

A4Τότε τα σχολεία ήταν κάπως έτσι

  • Το  παλιό σχολείο ήταν ορθογώνιο και στη σκεπή είχε κεραμίδια. Τα περισσότερα δεν είχαν ορόφους, όπως τώρα λίγα ήταν τα διώροφα. Οι αίθουσες ήταν μεγάλες για να χωράνε πολλά παιδιά.

Εδώ στο Πανόραμα(πινακίδα):

—  Το Σχολείο στεγάστηκε σε μία μεγάλη παράγκα στο κέντρο του οικισμού της οποίας ένα μέρος χρησιμοποιούταν ως κοινοτικό κατάστημα ,γραφείο εποικισμού και συνεταιρισμού και το υπόλοιπο ως σχολείο για τους λίγους μικρούς μαθητές.

—  Το διδακτήριο ολοκληρώθηκε με εράνους, με προσωπική εργασία των κατοίκων και με υλικά που δόθηκαν από το κράτος. Το σχέδιο προέβλεπε ένα διώροφο διδακτήριο με 4 μεγάλες αίθουσες διδασκαλίας και 2 μικρές ,2 για γραφεία και 2 για κατοικία δασκάλου. Οι εξωτερικοί τοίχοι θα ήταν πέτρινοι, τα δε κουφώματα και πατώματα θα ήταν ξύλινα.

—  Το σχολείο   είχε μένει άδειο και βουβό εδώ και χρόνια. Ξαναζωντάνεψε φέτος  .  Αυτές οι μεγάλες αίθουσες μετά από πολλά χρόνια φιλοξένησαν ξανά εμάς τους μικρούς μαθητές της Α τάξης  και στην αυλή  ακούστηκαν οι δικές μας οι φωνές και τα γέλια.

 Θέλουμε στο Πέτρινο να συναντιόμαστε όλοι, μικροί, μεγάλοι και να χτυπάει εκεί η καρδιά του χωριού μας (και οι 3 μαζί)

Τραγούδι : Το παλιό σχολείο(σε ρυθμό βαλς)

ΤΟ ΠΑΛΙΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

Σάκα, πλάκα και κοντύλι

και μαθητική ποδιά,

όλα ετούτα τα θυμούνται

όσοι τότε ήταν παιδιά.

Τι παρελθόν γλυκό είν? το παλιό σχολειό!

Όσο ο καιρός κι αν περνά, κανείς δεν το ξεχνά.

Στριμωγμένοι στα θρανία

και με ρούχα φτωχικά,

έτσι γράμματα μαθαίναν

ο παππούς και η γιαγιά.

Τι παρελθόν γλυκό είν? το παλιό σχολειό!

Όσο ο καιρός κι αν περνά, κανείς δεν το ξεχνά.

Με την Άννα, με το Μίμη

και τους άλλους μαθητές,

μεγαλώσανε παρέα

Ποίημα:                           Πρώτη μέρα στο σχολείο

-Τόση βιάση και σπουδή

Για πού πας καλό παιδί;

Και τρεχάτο προχωρείς;

Στάσου να διασκεδάσεις

Με τις ομορφιές της Πλάσης

Κόψε απ΄τα περιβόλια πάλι

 του φθινόπωρου τα κάλη!

-      Να σταθώ; Δεν ευκαιρώ,

                                  Γιατί πάω στο φτερό.

                                  Και πού πάω να σου πω;

                                  Στο σχολείο μου, π? αγαπώ!

     

Το σχολείο

Κάθε μέρα στο σχολείο

Τις μέρες μου περνώ

Στα μαθήματα προσέχω

Και δε χάνω τον καιρό

Μου αρέσει να μαθαίνω

ποιήματα και ιστορίες

και σε χώρες που δεν είδα

να πηγαίνω με σελίδες.

Αγαπώ το δάσκαλό μου

Και τον έχω οδηγό μες

 τις γνώσεις το ποτάμι

 για να μην ποτέ χαθώ.

Τα βιβλία μου διαβάζω

Και ποτέ δεν αμελώ

Να κοιτώ το πρόγραμμα μου

Και να είμαι τακτικός.

Είναι ο δρόμος μου μεγάλος

Δύσκολος κουραστικός

Μα το κέρδος  για το πνεύμα

Ένας θείος θησαυρός!

Γιατί όποιος μελετάει

 ξέρει πάντα τα πολλά

και μες τη ζωή βαδίζει

σίγουρα και σταθερά!

Μετά το χτύπημα του κουδουνιού κάναμε όλοι προσευχή. Σαν καλοί χριστιανοί ζητούσαμε την ευλογία του Θεού μας για να κυλήσει η μέρα μας καλά.

*(προσευχή)

Ένα δίστιχο: Τα πρωί με την Αυγούλα??.

Ποίημα:   Η πλάκα, το κοντύλι  A1

                ήταν  πιο αχώριστοι φίλοι

               τα μαθητικά τα χρόνια τα δικά μας!

                Γράψε  με το κοντυλάκι

               σβήσε με το σφουγγαράκι

               Μέχρι να πετύχεις στρογγυλό και καθαρό το γραμματάκι.

                Και να πάρεις ένα « εύγε»  τρανό,

                από τη δασκάλα! (δικό μου!!)

Η μεγάλη χαρά 

Τι μεγάλη χαρά που έχουν σήμερα τα παιδιά !

Αγόρασαν όλα καινούριο βιβλίο.

Το κοιτάζουν και δεν το χορταίνουν.

Τι ωραίο εξώφυλλο! Τι ζωγραφιές!

Τι καθαρά γράμματα!

A1  Και βέβαια το μυαλό των παιδιών τότε όπως και τώρα ήταν συνήθως στην αυλή και στο παιχνίδι. Κι ας πάσχιζε ο δάσκαλος να κάνει τους μαθητές του να προσέξουν.

ΔΑΣΚΑΛΟΣ: Να μην ακούω γκρίνια. Θα μάθετε καλά τη γραμματική και μετά θα πάτε για παιχνίδι. Δε θα φύγει από εδώ κανείς αν δε μάθει πώς τονίζονται οι λέξεις. Επαναλαμβάνετε μετά από εμένα. Από τα επιρρήματα δασύνονται: άπαξ, εκάστοτε, εξής, ήκιστα? ο οποίος, όσος, οπόσος?

(Ακούγεται ένα πουλί να κελαηδάει. Τα παιδιά δεν απαντούν)

ΔΑΣΚΑΛΟΣ: Γιατί δε μιλάτε; Επαναλαμβάνω, ο οποίος, όσος, οπόσος?

(Ακούγεται πάλι το πουλί)

ΜΑΘΗΤΗΣ : Σώπα, δάσκαλε. Σώπα, ν? ακούσουμε το πουλί!

ΔΑΣΚΑΛΟΣ: (Κουνάει απελπισμένος το κεφάλι του) Έξω όλοι για διάλειμμα. Εσείς δεν είστε για γράμματα. Μόνο για πετροπόλεμο είστε. Άντε, πάτε να σπάσετε τα κεφάλια σας, μήπως καταφέρω να σας βάλω μέσα τη γραμματική.

Πραγματικά σε λίγο χτύπησε το κουδούνι, τα παιδιά όλα τρεχάλα βγήκανε από την τάξη. 

(Ακούγεται ο χτύπος κουδουνιού)

Ντιν ννν!(Α4)

Το κουδουνάκι Του σχολείου !

Καλεί τα παιδιά σε διάλειμμα. Ο Ρήγας

τρέχει  πρώτος για κουλούρια. Κοντά και Ο Αντώνης

και ο Νώντας. Αγοράζουν από τον Μπάρμπα Ντίνο και τρώγουν.

Τραγούδι Τα παιδικά παιχνίδια - δρώμενο

Και στο προαύλιο έβλεπες παρέες αγοριών να παίζουν, και τα κορίτσια να φέρνουν βόλτα τον αυλόγυρο κρατώντας αγκαζέ η μια την άλλη λέγοντας μυστικά*

Τα κορίτσια χορεύαμε κιόλας .Χορούς παραδοσιακούς ,και τραγούδια.

Χοροί

Παιχνίδι: Το μαντιλάκι πέρασε(;)  A4

Και στο τέλος της χρονιάς γινόντουσαν οι γυμναστικές επιδείξεις.

Τραγούδι ? δρώμενο: Το ναυτάκι του Αιγαίου(Α1)

Και η αγωνία για τον έλεγχο.  Α2

Η Άννα κοιτάζει τον έλεγχο

Βλέπει το βαθμό της και λέει: «Πήρα Άριστα!»

Θα χαρούν όλοι, όταν δουν τον έλεγχο!

 

 

Τραγούδι- χορός

Ο πιο καλός ο μαθητής

Σήμερα (Πινακίδα )

Από το χθες στο σήμερα: ( ολοι)

 

Είναι ο χρόνος σαν ποτάμι που κυλάει

Κι έτσι το χθες, το τώρα και το αύριο συναντά

Η μια στιγμή πάνω στην άλλη ακουμπάει

Στην πίσω λέξη μια καινούρια απαντά.

 

A3 Τα σχολεία έγιναν μεγαλύτερα αλλά με μικρότερες αίθουσες , τα βιβλία άλλαξαν, δεν έχουμε μόνο έναν δάσκαλο, κάνουμε και άλλα μαθήματα, όπως υπολογιστές και Ξένες γλώσσες

?και φέτος στα Αγγλικά μάθαμε?.

This is the way we go to school

The school bus

ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ

Όσες γενιές περάσαν από δω

Τις δένει του σχολειού η ιστορία

Εδώ τα χρόνια τους τα παιδικά

Εδώ τα πρώτα όνειρα της νιότης.

 

Κι όποιο κι αν πήραν δρόμο στη ζωή

Εδώ γυρίζει πάντα το μυαλό τους

Όλοι μαζί ? πάντα μαζί

Το Πέτρινο θυμούνται το σχολειό τους!

 

Τέλος :Τραγούδι Τα μαθητικά τα χρόνια.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Η ενημέρωση του ιστότοπου γίνεται από τον/την Πληροφορικό (ΠΕ86) του σχολείου (Δέσποινα Τσιλιβίτη για το 2023-24)